Thema | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | 23.235 | 24.009 | 25.724 | 26.252 | 26.564 | 26.807 |
Veiligheid | 3.740 | 3.970 | 4.134 | 4.196 | 4.260 | 4.321 |
Totaal lasten | 26.975 | 27.979 | 29.859 | 30.448 | 30.823 | 31.128 |
Leefomgeving | 17.710 | 18.756 | 20.071 | 20.474 | 20.815 | 21.125 |
---|---|---|---|---|---|---|
Veiligheid | 582 | 591 | 585 | 586 | 588 | 589 |
Totaal baten | 18.292 | 19.346 | 20.655 | 21.060 | 21.402 | 21.714 |
Saldo van lasten en baten | -8.683 | -8.633 | -9.203 | -9.388 | -9.421 | -9.414 |
---|
Storting in reserves | - | 136 | 266 | 456 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Onttrekking aan reserves | 436 | 332 | 94 | 52 | 52 | 52 |
Totaal van het programma | -8.247 | -8.300 | -9.109 | -9.472 | -9.636 | -9.819 |
---|
De investeringen van dit programma zijn opgenomen in de paragraaf investeringen.
Thema Leefomgeving
Begraafplaatsen
Product | Begraafplaatsen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 85 | 68 | 65 | 79 | 80 | 80 |
Baten | -294 | -387 | -407 | -416 | -424 | -424 |
Saldo | 209 | 319 | 342 | 336 | 344 | 344 |
Civieltechnische werken
Product | Civieltechnische werken | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 983 | 1.223 | 1.193 | 1.239 | 1.241 | 1.243 |
Baten | -51 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -931 | -1.223 | -1.193 | -1.239 | -1.241 | -1.243 |
De fluctuatie in de lasten wordt veroorzaakt door kapitaallasten. Op grond van de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) moeten alle investeringen met een maatschappelijk nut worden geactiveerd en nemen de kapitaallasten geleidelijk toe. Door verschuivingen in de planning is het verloop van de kapitaallasten ten opzichte van eerdere ramingen gewijzigd. De mutaties in de kapitaallasten worden gecompenseerd door eenzelfde mutatie in de onttrekking aan de reserve Nota kapitaalgoederen.
Huisvuil
Product | Huisvuil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 5.753 | 6.079 | 7.889 | 8.101 | 8.306 | 8.503 |
Baten | -6.450 | -6.784 | -8.544 | -8.755 | -8.961 | -9.157 |
Saldo | 697 | 706 | 655 | 655 | 655 | 655 |
In de paragraaf Lokale heffingen staat de inhoudelijke toelichting voor de stijging van de lasten en de baten op dit product. In 2021 stijgen de baten iets sterker dan de lasten omdat het tarief in 2020 nog niet geheel kostendekkend was.
Op dit product zijn alleen de directe kosten zichtbaar. Voor een overzicht van de lasten die worden toegerekend vanuit andere producten wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.
Kabels en leidingen derden
Product | Kabels en leidingen derden | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 27 | 35 | 35 | 49 | 37 | 37 |
Baten | -261 | -184 | -188 | -192 | -196 | -196 |
Saldo | 234 | 150 | 153 | 143 | 159 | 159 |
Openbaar groen
Product | Openbaar Groen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 3.257 | 3.000 | 3.155 | 3.166 | 3.213 | 3.258 |
Baten | -105 | -56 | -57 | -57 | -58 | -58 |
Saldo | -3.153 | -2.944 | -3.098 | -3.109 | -3.155 | -3.200 |
In 2021 is het onderhoudsbudget vanwege de geleidelijke areaaluitbreiding met € 75.000 verhoogd.
Openbare verlichting
Product | Openbare verlichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 1.347 | 1.378 | 1.335 | 1.362 | 1.368 | 1.388 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.347 | -1.378 | -1.335 | -1.362 | -1.368 | -1.388 |
In 2020 was een extra incidenteel budget van € 50.000 beschikbaar gesteld voor de vervanging van openbare verlichting. Dit budget vervalt in 2021.
Parkeren
Product | Parkeren | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 5.560 | 5.550 | 5.233 | 5.227 | 5.251 | 5.215 |
Baten | -3.679 | -4.643 | -3.921 | -4.071 | -4.184 | -4.297 |
Saldo | -1.880 | -907 | -1.312 | -1.156 | -1.067 | -918 |
Op dit product worden de lasten en baten van de parkeergarages geraamd en verantwoord. De lasten dalen in 2021 door een verlaging van de doorberekende rente op de investeringen. Wij zien dat de opbrengsten uit kort parkeren in de parkeergarages jaarlijks stijgen, maar achterblijven bij de prognose uit de parkeerexploitatie. Daarom stellen wij in de parkeerexploitatie de prognoses voor 2021 en verder bij. Dit wordt gedaan op basis van het vierjarig voortschrijdend gemiddelde van de opbrengstengroei. Met het actualiseren van de uitgangspunten zoals aangegeven bij de paragraaf parkeerexploitatie worden in december de tarieven aan u voorgelegd.
Op het programma Algemene dekkingsmiddelen worden de baten (parkeerbelasting) en lasten van het parkeren op straat geraamd. Zie paragraaf lokale heffingen.
De totale parkeerexploitatie (parkeren in garages en op straat) heeft in 2021 een negatief resultaat van € 24.000. Dit is exclusief de effecten van corona en de coronamaatregelen. In de paragraaf Parkeren wordt het verloop van de reserve kort samengevat.
Riolering
Product | Riolering | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 3.468 | 3.374 | 3.514 | 3.450 | 3.451 | 3.452 |
Baten | -5.225 | -5.147 | -5.222 | -5.224 | -5.226 | -5.226 |
Saldo | 1.757 | 1.773 | 1.708 | 1.774 | 1.775 | 1.774 |
Op dit product zijn alleen de directe kosten zichtbaar. Voor een overzicht van de lasten die worden toegerekend vanuit andere producten wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.
Schoon
Product | Schoon | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 551 | 387 | 394 | 407 | 413 | 419 |
Baten | -1.218 | -1.123 | -1.144 | -1.166 | -1.166 | -1.166 |
Saldo | 667 | 736 | 751 | 759 | 753 | 747 |
Speelvoorzieningen en kinderboerderij
Product | Speelvoorzieningen en kinderboerderij | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 269 | 324 | 232 | 358 | 360 | 361 |
Baten | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -258 | -324 | -232 | -358 | -360 | -361 |
In 2021 zijn de lasten lager omdat enkele investeringsprojecten voor 2019 en 2020 nog niet definitief zijn afgerond. De geleidelijke stijging van de lasten vanaf 2022 wordt veroorzaakt door hogere kapitaalslasten. Op grond van de BBV moeten alle investeringen met een maatschappelijk nut worden geactiveerd en nemen de kapitaallasten toe. De hogere kapitaallasten worden gecompenseerd door een hogere onttrekking uit de reserve Nota kapitaalgoederen (zie programma algemene dekkingsmiddelen).
Verkeersmaatregelen
Product | Verkeersmaatregelen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 517 | 676 | 794 | 775 | 768 | 771 |
Baten | -293 | -300 | -454 | -458 | -462 | -462 |
Saldo | -224 | -376 | -340 | -317 | -306 | -309 |
In 2021 is voor de uitwerking van de mobiliteitsvisie € 75.000 incidenteel beschikbaar gesteld.
De stijging van de baten is het gevolg van de toename van reclameopbrengsten van de abri's (vanaf het 4e kwartaal 2020 is de voorziening gereed en worden de opbrengsten volledig behaald)
Wegen
Product | Wegen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 1.419 | 1.915 | 1.885 | 2.039 | 2.077 | 2.079 |
Baten | -123 | -132 | -134 | -136 | -138 | -138 |
Saldo | -1.297 | -1.783 | -1.751 | -1.903 | -1.938 | -1.941 |
De cijfers zijn gewijzigd in verband met herziene planning van de voorgenomen investeringen. De stijging vanaf 2022 van de lasten wordt verder veroorzaakt door hogere kapitaallasten. Als gevolg van een stelwijziging BBV moeten alle investeringen met een maatschappelijk nut worden geactiveerd en nemen de kapitaallasten toe. De hogere kapitaallasten worden gecompenseerd door een hogere onttrekking uit de reserve Nota kapitaalgoederen (programma Algemene Dekkingsmiddelen).
Thema Veiligheid
Veiligheid
Product | Veiligheid | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Lasten | 3.740 | 3.970 | 4.134 | 4.196 | 4.260 | 4.321 |
Baten | -582 | -591 | -585 | -586 | -588 | -589 |
Saldo | -3.157 | -3.379 | -3.550 | -3.610 | -3.672 | -3.732 |
De lasten van de VRU zijn met €110.000 toegenomen ten opzichte van 2020.
Reservemutaties Leefomgeving en Veiligheid
Reservemutaties per Reserve | ||||||
Leefomgeving en Veiligheid | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Reserve Luchtkwaliteit | 30 | 30 | 30 | 11 | 11 | 11 |
Reserve actieplan geluid | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Reserve Parkeren | 366 | 262 | 24 | -136 | -266 | -456 |
Saldo | 436 | 332 | 94 | -85 | -215 | -404 |
Er vindt, conform de hernieuwde uitgangspunten, een lagere onttrekking plaats aan de Reserve Parkeren. Hierin zijn eventueel meerjarige effecten van corona op het onderdeel parkeren niet meegerekend. Deze effecten zullen, als zij zich in 2021 voordoen in kaart worden gebracht en afzonderlijk over worden gerapporteerd.
De hernieuwde uitgangspunten verwerken wij in het raadsvoorstel met betrekking tot de parkeerregulering, dat in december wordt voorgelegd aan de raad.