N.V.
- N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De helft van alle BNG aandelen is van de Staat der Nederlanden, de andere helft is van gemeenten, Provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.Het bedrag van de winstuitkering is 202.865,52 euro.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Ontwikkelingen
- Vitens N.V.
Naam
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Ontwikkelingen
- Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Naam
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder van de N.V. Sportinrichtingen NieuwegeinNV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.564.611
Juridische vorm
N.V.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: 10.640.164
Eind: 10.699.087
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: 717.511
Eind: 958.187
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente heeft een DVO afgesloten met de NV voor de exploitatie van het complex.
Prognose resultaat
€ 58.921 (op basis van jaarrekening 2019)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De gemeente heeft een DVO afgesloten met de NV voor de exploitatie van het complex voor het gelegenheid geven tot sportbeoefening en baden. De Belastingdienst heeft hier tot op heden nog geen oordeel over gegeven. Het risico bestaat dat de fiscus niet akkoord gaat met de overeenkomst.
In 2019 is de vrijstelling BTW Sport verruimd, dat betekent dat de btw niet meer in aftrek worden genomen. Het Rijk heeft een compensatieregeling Specifieke Uitkering Sport (SPUK Sport) ingesteld waarbij de niet meer in aftrek genomen btw kan worden teruggevraagd. Risico bestaat dat niet alle btw via de SPUK verhaald kan worden.
Het positieve financiële resultaat van de afgelopen jaren is door de coronacrisis ingehaald. Onduidelijk is nog welke financiële consequenties dit heeft voor 2021.Ontwikkelingen
Met de N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is een dienstverleningsovereenkomst afgesloten om sportbeoefening mogelijk te maken. Merwestein is al jaren erg populair bij de recreatieve zwemmer. Het zwembad is al meerdere jaren achter elkaar genomineerd voor beste zwembad van Nederland (in de categorie meer dan 200.000 bezoekers per jaar). De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein oriënteert zich ook op haar positie en toekomst binnen de betere buurten omgeving “Mooi Merwestein”. In 2021 is Nieuwegein opnieuw host city voor de Nationale Sportweek die door de buurtsportcoaches georganiseerd wordt samen met de sportverenigingen. Ook wordt gewerkt aan de uitvoering van het lokaal sport- en beweegakkoord in samenwerking met diverse partijen.
Stichting
- Stichting Administratiekantoor Dataland BV
Naam
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder H. Adriani.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 487.000
Eind: € 437.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 1.120.000
Eind: € 5.804.000
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein draagt 6% van de totale lasten van het samenwerkingsverband. De bijdrage 2021 bedraagt € 891.000
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
Bghu voert de belastingtaken uit voor de deelnemers. In 2021 zijn geen bijzondere ontwikkelingen. In 2022 moet de belastingsoftware opnieuw worden aanbesteed.
- WerkwIJSS
Naam
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Stichting
Eigen vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: nvt
Eind: 298.550
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2019
Begin: nvt
Eind: 254.059
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeentelijke bijdrage in 2021 bedraagt € 293.700.
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De mogelijkheid bestaat dat WerkwIJSS minder productie inkomsten heeft dan begroot als de vooraf ingekochte werkplekken door gemeenten niet ingevuld worden. Wanneer dat gebeurt, zou een beroep op de deelnemende gemeenten kunnen worden gedaan om dit tekort af te dekken. De kans dat dit risico optreedt is matig tot groot; de financiële impact is waarschijnlijk beperkt, ook omdat de middelen die ter beschikking zijn gesteld aan WerkwIJSS bij de start (grotendeels) niet zijn besteed. In de eerste plaats zou naar deze middelen gekeken moeten worden voordat er (alsnog) een beroep wordt gedaan op deelnemende gemeenten
Ontwikkelingen
WerkwIJSS is per 1 januari 2019 gestart. WerkwIJSS verzorgt de beschut werk faciliteit voor de Lekstroomgemeenten, uitgezonderd Houten. In 2019 zijn goede stappen gezet in de ontwikkeling van de organisatie. In 2020 en 2021 zal de organisatie zich verder moeten gaan zetten. Naast de functie van vangnet is het van belang dat WerkwIJSS waar mogelijk medewerkers zodanig in het werk ontwikkelt dat zij kunnen doorstromen naar een werkplek buiten WerkwIJSS. Hiervoor is voldoende en deskundige begeleiding nodig op de werkvloer. Tevens is de verdere ontwikkeling en verbetering in de samenwerking tussen WerkwIJSS en de trajectbegeleiders een aandachtspunt. Evenals de instroom en doorstroom van inwoners waarvoor een beschutte werkplek passend is.
Gemeenschappelijke regeling
- Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 886.000
Eind: 892.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 1.434.000
Eind: 1.424.000
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
€ 6.000 (2021)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. outputfinanciering: productie achterblijvende vraag
2. Outputfinanciering: onvoldoende productiviteit
3. outputfinanciering: kengetallen
4. outputfinanciering: innovatie en ontwikkeling
5. ziekteverzuim
6. Bedrijfsvoering
7. vergrijzing
8. Wet- en regelgeving
8.
9. grote incidenten
10. algemene risico'sOntwikkelingen
In 2021 zal de ontwikkeling met name komen te liggen op de Omgevingswet, overgang bodemtaken van provincie naar gemeenten en VTH 3.0 (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving)
- Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Naam
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Betrokkenen
Baarn, Bunnik, Nieuwegein, Soest, IJsselstein, Zeist
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 613.000
Eind: € 613.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 14.242.000
Eind: € 16.684.000
Geprognotiseerde bijdrage
Voor 2021 bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 5.939.000 (raming 2020 € 4.261.000) (in de bijdrage is de bijdrage AVU opgenomen)
Prognose resultaat
0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Bij een aantal gemeente heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden met betrekking tot het nieuwe afvalbeleid waaronder het VANG beleid. Als gevolg daarvan kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal worden ingericht en kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal op elkaar worden afgestemd.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Bij een aantal gemeente heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden met betrekking tot het nieuwe afvalbeleid waaronder het VANG beleid. Als gevolg daarvan kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal worden ingericht en kan de bedrijfsvoering nog niet optimaal op elkaar worden afgestemd.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromen.Ontwikkelingen
- Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Betrokkenen
Alle gemeenten in de provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 350.000
Eind: € 350.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 15.095.000
Eind: € 15.095.000
Geprognotiseerde bijdrage
Voor 2021 bedraagt het aandeel ten laste van de gemeente € 2.774.000 (raming 2020 € 1.559.000)
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
Ontwikkelingen
De kosten zijn gestegen als gevolg van de aanbesteding van verwerking van huishoudelijk restafval, grof huishoudelijk restafval engft-afval en de tariefsverhoging afvalstoffenbelasting als gevolg van het regeerakkoord 2019.
- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Betrokkenen
Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een convenant verbonden aan de Veiligheidsregio
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester F.T.J.M. Backhuijs. Ook is de burgemeester lid van het dagelijks bestuur van de VRU.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 14.596.000
Eind: 13.540.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 48.987.000
Eind: 48.987.000
Geprognotiseerde bijdrage
Prognose resultaat
-8.129.000
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
1. 1. Daling OMS-opbrengsten (Gelet op de uitkomst van het landelijke onderzoek wordt de kans op het gedeeltelijk of geheel wegvallen van de OMS-opbrengsten ingeschat als groot).
2.(On)gelijke behandeling vrijwilligers.(Uit landelijk onderzoek is gebleken er geen mogelijkheden zijn om binnen het bestaande juridische kader de huidige inrichting en werkwijze ten aanzien van vrijwilligheid bij de brandweer te behouden. Het directe financiële effect van een gelijkwaardige bezoldiging tussen vrijwilligers en beroepskrachten op de loonkosten wordt voor de VRU ingeschat ca. € 4,1 miljoen euro per jaar).
2. 3. Overige (onvoorziene) exploitatierisico's. (De veiligheidsregio kan worden geconfronteerd met onvoorziene kosten als gevolg van exogene ontwikkelingen (zoals premiestijgingen, claims, kostenfluctuaties die samenhangen met incidenten en crises). In de begroting van de VRU zijn geen posten voor onvoorziene uitgaven opgenomen).Ontwikkelingen
Beleidsontwikkelingen 2020
1. Harmonisering arbeidsvoorwaarden en invoering Wnra
2. Vertraging oplevering Meldkamer Midden-Nederland
3. Gevolgen invoering Wet kwaliteitsborging bouw
4. Uitvoering beleidsbeginsel “duurzaamheid”
5. Ontwikkelingen in het spoed-zorgveld
6. Evaluatie repressieve huisvesting
7. Eventuele structurele effecten “Strategisch programma Drieslag” - GGD regio Utrecht (GGDrU)
Naam
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Betrokkenen
26 gemeenten in de Provincie Utrecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. Kuiper.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 2.655.000
Eind: 2.071.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 11.815.000
Eind: 11.765.000
Geprognotiseerde bijdrage
De totale bijdrage voor 2021 aan de GGDrU bedraagt € 2.186.000
Prognose resultaat
€ 633.000 (op basis van jaarrekening 2019)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Het Corona-virus (COVID-19) heeft Nederland momenteel in zijn greep. De GGD regio Utrecht heeft vanuit de wettelijke taak (Wet publieke gezondheid) op het gebied van Infectieziektebestrijding een grote rol in de bestrijding van het coronavirus. De GGDrU informeert de gemeente daarbij adequaat. Onduidelijk is of dit ook in 2021 nog zijn weerslag zal kennen.
Ontwikkelingen
De speerpunten en actiepunten van de GGDrU staan verwoord in de bestuursagenda 2019 – 2023. De begroting is uitgewerkt conform dit kader. De totale begroting van de GGDrU stijgt met ca. € 3,2 miljoen. Deze stijging is grotendeels het gevolg van de werkelijke toegepaste index, compensatieregeling ziektekosten, loonontwikkelingen en premiestijging. De overige stijging is het gevolg van diverse kleine aanpassingen. In de Kadernota 2021 was de prognose van de bijdrage gebaseerd op een beperkte index en loonontwikkeling (loonvoet sector overheid 2,9%). In de begroting is rekening gehouden met de meest recente gegevens van de cao-ontwikkelingen.
Voor reisadvies is de ontwikkeling ingezet van efficiënter organiseren van werkprocessen en huisvesting. De dienstverlening wordt soberder en doelmatiger ingericht en daarmee meer marktconform in een concurrentiegerichte markt. In de begroting is daarom rekening gehouden met een forse verwachte daling van de geprognosticeerde omzet en kosten voor 2021.
De GGDrU verbouwt het hoofdkantoor zodat dit leidt tot een passende, eigentijdse werkomgeving voor de in het pand ondergebrachte functies. De verbouwing dient te voorzien in het oplossen van de gevolgen van achterstallig onderhoud van zowel het interieur als het exterieur en een zo duurzaam mogelijk gebouw. Voor het realiseren van deze doelstellingen wordt een voorbehoud gemaakt omdat de mate van impact van de corona-crisis op de planning van de werkzaamheden nog niet kan worden goed bepaald. - Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Naam
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Betrokkenen
Gemeenten Nieuwegein, Houten, Lopik en IJsselstein.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder H. Adriani vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 0
Eind: 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 4.300.000
Eind: 3.074.000
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst ( organisatiekosten) en regelingskosten bedraagt, totaal € 28.652.600.
Prognose resultaat
€ 0.
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Ten aanzien van het risico op stijging van het klantenvolume heeft WIL in 2021 te maken met twee parallelle ontwikkelingen.
Ten eerste de ontwikkelingen die zijn ingezet met de participatiewet: deze wet leidt tot een toename van het aantal mensen met een beperking binnen de bijstand. Deze ontwikkeling is reeds verdisconteerd in de prognoses in de begroting.
Ten tweede de corona-uitbraak. Dit heeft grote negatieve gevolgen voor de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Wij verwachten dat het aantal klanten zal toenemen in 2021 en daarna, maar in dit stadium is het nog niet duidelijk met hoeveel procent: alles hangt af van het rijksbeleid met betrekking tot eventuele volgende lock downs (het sluiten van voorzieningen n.a.v. het coronavirus, waardoor mensen hun banen kwijtraken), het ontwikkelen van een vaccin en het herstel van de werkgelegenheid en de internationale handel. Op deze autonome ontwikkelingen hebben de gemeente en WIL geen invloed. Dit risico is niet in de begroting verdisconteerd.
T.a.v. het rijksbeleid: de regelingen voor werkgevers, ZZP’ers, etc. hebben in 2020 het risico n.a.v. de corona-uitbraak gedempt, waardoor het aantal reguliere bijstandsklanten in de eerste helft van 2020 nauwelijks is gestegen. Het is onduidelijk wat het effect zal zijn van de verlenging van deze regelingen in 2021.
Overigens heeft WIL ten gevolge van de coronacrisis wel te maken met extra klanten: WIL voert de Tozo-regeling uit. Hiervoor heeft WIL een compensatie ontvangen van het rijk. Er was daardoor geen financieel nadeel voor WIL in 2020; wel was er op de reguliere dienstverlening tijdelijk minder inzet.
Positief is dat de uittreding van Vijfheerenlanden, gebiedsdeel Vianen, vooralsnog geen negatieve invloed lijkt te hebben op de financiën van WIL. Dit komt door de transitievergoeding, die de eventuele nadelen in de jaren 2020, 2021 en 2022 dempt. Het bestuur kijkt in genoemde jaren naar een eventuele structurele aframing van kosten, daar waar mogelijk.
Ten slotte: het Dagelijks Bestuur heeft duidelijke afspraken gemaakt met WIL over de stijgende kosten in de afgelopen en komende jaren. Deze kostenstijgingen hadden en hebben te maken met rijksbeleid (o.a. toename aantal klanten met een beperking), maar ook met het verbreden van het beleid door de gemeenten die bediend worden. Vanaf 2019 is de afspraak dat enkel beleid dat onvermijdelijk is, mag leiden tot een extra financiële uitvraag bij de gemeenten. Wij verwachten dat de financiële discipline bij alle betrokken partijen groter zal worden.Ontwikkelingen
Autonome ontwikkelingen:
Hierboven hebben we enkele autonome ontwikkelingen benoemd, zoals de coronacrisis, de lock down en de internationale handel. Daarnaast presenteert het Rijk regelmatig nieuw beleid, dat door WIL moet worden geimplementeerd, zoals wijzigingen in de wet gemeentelijke schuldhulpverlening en nieuwkomers
Organisatorische ontwikkelingen:
De Lekstroomgemeenten en WIL werken aan een meer lokale, ontschotte ondersteuning van inwoners naar werk. Dit heeft consequenties voor de organisatie, opdracht en financiering van WIL. We monitoren dit in 2020-2021. Aan het eind van deze periode maken we de balans op van dit gezamenlijke ontwikkelproces, en geven we het nieuwe opdrachtgeverschap aan WIL vorm (WIL 3.0).
De ontwikkelingen in Nieuwegein zijn met name gericht op het bevorderen van de uitstroom naar betaald en onbetaald werk, stappen op de participatieladder en integraal werken (Meedoen naar vermogen) en gericht op de bestrijding van armoede en schulden in maatwerk, op basis van gedragswetenschappelijke inzichten (Geldwijs).
WIL voert sinds 1 januari 2019 deels de taken uit op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening.
Voor de bedrijfsvoering van WIL zijn deze ontwikkelingen nogal ingrijpend.
In 2021 zal de coronacrisis waarschijnlijk een extra stijging van het aantal klanten veroorzaken en hiermee een stijging van de organisatiekosten en de regelingskosten. We weten echter niet hoe sterk de stijging zal zijn. - Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Naam
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Betrokkenen
Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder H. Adriani en wethouder E. Eggengoor.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 4.857.758
Eind: 4.762.473
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 6.286.644
Eind: 6.085.825
Geprognotiseerde bijdrage
De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2021 bedraagt € 260.200.
Prognose resultaat
2021: € 240.725 (Na mutaties reserves, voor mutaties: €115.075)
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
De uitvoeringsorganisatie van het recreatieschap Stichtse Groenlanden (Recreatie Midden Nederland) verkeert in structurele problemen op het gebied van financiën en bedrijfsvoering. Het risico bestaat dat dit effect heeft op de prioriteiten van het recreatieschap.
In 2020 zijn diverse mogelijke toekomstscenario’s uitgewerkt en in 2021 wordt een keuze gemaakt. Onduidelijk is welke juridische-, personele- en financiële consequenties dit heeft.Ontwikkelingen
Door de ontwikkelingen bij RMN is het mogelijk dat er prioriteit wordt gelegd bij het oplossen van de structurele problemen bij RMN en minder op de ontwikkeling van de recreatie. Daarom is voor RMN gekozen voor een beleidsarme begroting 2021 die gebaseerd is op de begroting 2020, waarover alleen een indexpercentage is toegepast voor alle kosten, inclusief de personeelslasten. Daarnaast zijn de structurele effecten uit de eerste begrotingswijziging 2020 financieel verwerkt. Voor de begroting SGL 2021 is het ontwikkelprogramma opgenomen zoals dat eind 2019 is vastgesteld.
Coöperatie UA
- Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Naam
Coöperatie ParkeerService UA (PSA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Betrokkenen
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Juridische vorm
Coöperatie UA
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: 1.568.718
Eind: 1.568.718
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: nvt
Eind: nvt
Geprognotiseerde bijdrage
De kosten van de uitvoeringstaken worden bij de deelnemers in rekening gebracht via een jaarlijkse uitvoeringsopdracht.
Prognose resultaat
0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van onze parkeerexploitatie (PEX), waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie, bestaat het risico dat de indirecte kosten per resterend lid toenemen. Dit risico wordt niet apart benoemd. De beheersmaatregel voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen
In 2021 wordt een nihil resultaat van € 0,- verwacht.
Voor de bekostiging van de transitie staat in 2021 geen bedrag meer op de begroting.
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
- Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Naam
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Betrokkenen
Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Bunnik, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Stichtse Vecht
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder H. Adriani.
Juridische vorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen
Eigen vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 487.000
Eind: € 437.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2021
Begin: € 1.120.000
Eind: € 5.804.000
Geprognotiseerde bijdrage
Nieuwegein draagt 6% van de totale lasten van het samenwerkingsverband. De bijdrage 2021 bedraagt € 891.000
Prognose resultaat
€ 0
Risico's voor de financiële positie gemeente Nieuwegein
N.v.t.
Ontwikkelingen
Bghu voert de belastingtaken uit voor de deelnemers. In 2021 zijn geen bijzondere ontwikkelingen. In 2022 moet de belastingsoftware opnieuw worden aanbesteed.