Wat willen we bereiken
Doelstelling voor 2021
Thema Leefomgeving
Een leefbare stad voor inwoners, ondernemers en bezoekers wordt gevormd door 2 doelen:
1. Het met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.
Ruimte geven aan de inwoners voor eigen initiatief en zelfbeheer staat hierbij centraal.
2. Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.
Beheerplannen
Wij werken op basis van de beheerplannen aan het onderhoud van de stad. Daarbij zoeken we steeds naar een optimale synergie met onder andere Betere Buurten. Daar waar mogelijk zoeken wij de samenwerking met andere overheden, provincie, waterschap en Rijkswaterstaat en we stemmen de jaarplanning af met partners in de stad zoals woningbouwcoöperaties.
Assetmanagement
Wij beheren onze kapitaalgoederen met behulp van Assetmanagement. Bij kapitaalgoederen denken we aan systemen zoals de openbare ruimte en infrastructuur (bruggen, wegen, riolering, groen, verharding, spelen etc. Deze kapitaalgoederen vertegenwoordigen een grote waarde en zijn van waarde voor de samenleving. De kapitaalgoederen zijn onmisbaar als het gaat om maatschappelijke thema’s zoals leefbaarheid, gezondheid, economie en bereikbaarheid. Met als doel meer grip en sturing op de gemeentelijke kapitaalgoederen te krijgen, gaan we in 2021 aan de slag met het vervolgtraject.
Afval
Het Grondstof inzamelplan (2016-469) is het kader waarbinnen het afvalbeleid stapsgewijs wordt gevoerd. De doelstelling dat in 2020 elke inwoner per jaar maximaal 121 kg restafval produceert is niet gehaald. We voeren in 2021 nascheiding in (zie tevens financiële effecten) In 2020 zijn stappen gezet om de inwoners mee te nemen het belang van betere afvalscheiding. Belangrijk is dat we inwoners betrekken bij de gedragsverandering die moet worden doorgevoerd en daarbij open staan voor de problematiek waar ze tegen aan lopen. In 2021 gaan we hier mee door toevoegen.
Bijplaatsen bij ondergrondse en bovengrondse containers is een groeiend probleem. Naast het feit dat de bij plaatsingen het straatbeeld verrommelen trekt het ook ongedierte, o.a. ratten, aan. Er wordt buurtgericht en op maat geëxperimenteerd met diverse maatregelen om de bijplaatsingen bij hotspots tegen te gaan.
Riolering
Er zijn diverse reparaties aan de riolering benodigd. Er worden aanpassingen gedaan op basis van hydraulische berekeningen. Daarnaast zijn een aantal installaties toe aan renovatie.
Groen
Groen is een belangrijke waarde in de openbare ruimte. Groen draagt bij aan een betere gezondheid van mensen. Groen heeft een positief effect op luchtkwaliteit, stressreductie, verkoeling, etc. Groen levert een belangrijke bijdrage aan recreatie. Groen en water hebben een positieve invloed op de waterhuishouding in de stad. Groengebieden, sloten en plassen houden regenwater vast waardoor de waterbergingscapaciteit toeneemt en er minder verdroging optreedt. In het vastgestelde Groenstructuurplan Nieuwegein (2017-151) hebben vastgelegd hoe we het “groene geraamte” van Nieuwegein willen ontwikkelen en behouden. Het geeft aan welke meerjarige acties er nodig zijn om dit te kunnen doen. Vanwege de recente warme droge zomers, willen we gericht inzetten op maatregelen die schadelijke gevolgen van droogte voor het groen verminderen
Mobiliteit
Afstand houden in het (fiets-)verkeer i.v.m. Covid-19 is een onverwachte nieuwe doelstelling. Inmiddels zijn er markeringen en borden op strategische plekken aangebracht en geplaatst om voetgangers en fietsers eraan te herinneren om afstand van elkaar te houden. Bij drie kruispunten zijn de instellingen van de verkeerslichten aangepast: Hollandhaven/Ambachtsweg; Vreeswijksestraatweg/Binnenwal en Utrechtsestraatweg/Symfonielaan. Door middel van software aanpassingen zal vooral op het kruispunt Ambachtsweg/Hollandhaven winst gehaald worden voor fietsers in de vorm van minder lang wachten.
Parkeren
De gemeentelijke parkeervoorzieningen bestaan uit parkeergarages, parkeerplaatsen op straat en gratis bewaakte fietsenstallingen. Een groot deel van de parkeervoorzieningen is onlosmakelijk verbonden met een bezoek aan de Nieuwegeinse binnenstad. Wij zien dat de opbrengsten uit kort parkeren in de parkeergarages jaarlijks stijgen, maar achterblijven bij de prognose uit de parkeerexploitatie. Daarom stellen wij in de parkeerexploitatie de prognoses voor 2021 en verder bij. Dit wordt gedaan op basis van het vierjarig voortschrijdend gemiddelde van de opbrengstengroei. Met het actualiseren van de uitgangspunten zoals aangegeven bij de paragraaf parkeerexploitatie worden in december de tarieven aan u voorgelegd.
In 2021 wordt gewerkt aan de voorbereiding van de mogelijke bouw van een parkeergarage naast het ziekenhuis en een nieuwe fietsenstalling nabij het nieuwe tram- en busstation in de binnenstad. De kosten voor beide parkeervoorzieningen zijn onderdeel van de parkeerexploitatie. In de voorbereiding worden ook de subsidiemogelijkheden en opbrengsten geconcretiseerd en verwerkt in de parkeerexploitatie. Uitgangspunt is een sluitende parkeerbalans voor de binnenstad.
Een groot deel van de parkeerplaatsen op straat, waar betaald parkeren is ingevoerd, is gesitueerd buiten de binnenstad. In de schil van deze gebieden ervaren belanghebbenden op sommige locaties in meer of mindere mate een hoge parkeerdruk. Bij de plannen voor ontwikkelingen worden afspraken gemaakt omtrent de monitoring van de parkeerdruk en welke acties eventueel nodig zijn bij een toename van de parkeerdruk. Eén en ander conform de gemeentelijke parkeervisie.
Dierenwelzijn
Bij dierenwelzijn gaat het om het stimuleren van het welzijn van in het wild levende en gedomesticeerde dieren. Bij plaagdieren is het streven bij de bestrijding een weinig belastende bestrijdingsmethode te gebruiken. Nieuw beleid is vertraagd vanwege andere prioriteiten. Voor 2021 staan geen concrete activiteiten benoemd.
Spelen
Ruim baan voor oorspronkelijk spelen, sporten en ontmoeten is het fundament van de Speelvisie Nieuwegein 2019-2029. In de Speelvisie dagen we kinderen, jeugd en jongeren uit om buiten te spelen, te sporten en elkaar te ontmoeten. Daarbij leggen we de focus minder op toestellen en gaat de aandacht vooral naar mogelijkheden voor het (oorspronkelijke) spel en naar de eerlijke verdeling van de speelvoorzieningen en speellocaties in de stad. We kijken daarbij niet meer op plekniveau maar op buurtniveau en streven met een integrale aanpak van het groen, verharding, water, verkeer en parkeren naar een veilige en bereikbare speelruimte. De prioritering die we in 2020 hebben aangebracht heeft geleid tot een gefaseerde aanpak van 4 tot 8 speelbuurten in 2021.
Wegen en kunstwerken
De focus bij wegen is tweeledig. Enerzijds de uitvoering van een aantal, voor een deel al lopende, (grootschalige) werkzaamheden die gebaseerd zijn op het beheerplan wegen. Anderzijds de ontwikkeling van een onderhoudsstrategie die meer dan nu uitgaat van een meerjarige, wijkgerichte aanpak van het wegenonderhoud.
Openbare verlichting
Het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is in Nieuwegein geregeld middels een beheercontract. In dit contract zijn onder meer afspraken gemaakt om vanaf 2014 het areaal te verduurzamen en eind 2024 het areaal in eigendom te verkrijgen.
Gedurende tien jaar (t/m 2024) worden 1.500 masten en 9000 armaturen vervangen zodat alle verlichting, die eind 2024 aan het einde van de technische levensduur zijn gekomen, vervangen zal zijn.
Thema Veiligheid
Doelstelling van de gemeente is dat zij benaderbaar, betrouwbaar en zichtbaar in de stad aanwezig is om bij te dragen aan een veilige omgeving. Mede op basis van cijfers en verwachtingen willen we samen met professionals, inwoners en ondernemers zoveel mogelijk proactief handelen om de stad veilig te houden en veiliger te maken. Onze samenwerking met de diverse veiligheidspartners is hecht en goed. We zetten in op de prioriteiten uit het integraal veiligheidsplan:
- de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit
- voorkomen van jonge aanwas
- effectieve verbinding zorg en veiligheid: de persoonsgerichte aanpak staat centraal bij casuïstiek waar sprake is van gestapelde problematiek.
- digitale veiligheid.
Op basis van het plan van aanpak ondermijning willen we in 2021 beter zijn toegerust om, met toepassing van de wet Bibob, aan de voorkant interventies te doen. Zodat ongewenste activiteiten zo veel mogelijk worden voorkomen of afgeremd. In dit proces trekken we nauw samen op met het Riec, het landelijk bureau Bibob en uiteraard politie.
Nieuwegein werkt doorlopend aan het goed voorbereid zijn op crises, rampen, zware ongevallen of dreigingen zodat we, op die momenten, handelingsperspectief kunnen bieden aan onze inwoners en bedrijven. En ook bieden we op die zware momenten, snel en effectief hulp aan de (niet zelfredzame) burger. Zelfredzame burgers leveren een eigen bijdrage.
De doelstellingen zijn verdeeld in Sociale veiligheid en criminaliteit en Fysieke veiligheid.
Sociale veiligheid en criminaliteit
- Veiligheidsgevoel versterken
- Voorkomen en verminderen van criminaliteit
- Terugdringen overlastgevende situaties of dreigende openbare ordeverstoringen
Fysieke veiligheid
- Voorbereid zijn op rampen en crises
- Beheersen van milieu- en veiligheidsrisico’s bij het bouwen, gebruiken en slopen van gebouwen en inrichtingen.
Relatie met andere programma's
Leefomgeving heeft een belangrijke relatie met het programma Wonen en Economie waar het gaat om de thema's Betere Buurten, (betaald) parkeren, spelen, Omgevingswet, Actieplan geluid, afval, duurzaamheid. En met Vrije tijd als het gaat om spelen en sport en bewegen.
Veiligheidsthema's spelen of kunnen een rol spelen bij bijna alle gemeentelijke taken. Overlast betreft vaak het gebruik van de buitenruimte en raakt daarom aan die programmaonderdelen van het Programma Wonen en Economie, waarbij de Omgevingswet en de aansluiting bij de omgevingsvisie een belangrijk element is.
Bij de herinrichting van de openbare ruimte is veiligheid een thema waar we optimaal aandacht aan geven.
Een bijzonder aandachtspunt is de relatie met het Programma Versterking Eigen kracht, ondersteuning en bescherming waar met name op de thema's huiselijk geweld/kindermishandeling, complexe multiprobleemgezinnen en preventie van jeugdcriminaliteit een integrale aanpak nodig is. Het versterken van de verbinding tussen veiligheid en zorg is als prioriteit in het integraal veiligheidsplan opgenomen. Vroegtijdig signaleren en inzetten van interventies kan helpen om te voorkomen dat complexe zorg casuïstiek in de (repressieve) veiligheidshoek terechtkomt. De intensievere samenwerking moet leiden tot een effectievere aanpak.
Met wie werken we samen
Mobiliteit
Via de U10-bestuurstafel mobiliteit werken we aan de uitvoering van de doelen uit de ‘Mobiliteitsvisie grootstedelijk Utrecht’:
- Kiezen voor het verantwoord accommoderen van de mobiliteitsgroei.
- Kiezen voor de meest geschikte vervoerwijze per gebied.
- Kiezen voor kwaliteit voor de fietser.
- Kiezen voor kwaliteit voor de OV-reiziger.
- Kiezen voor een gezamenlijke aanpak van leefbaarheid en bereikbaarheid bij de grote weg projecten als Ring Utrecht, noordelijke Randweg Utrecht (NRU) en aanpak A27.
Daarnaast wordt ook de regionale inzet richting het Rijk veelal via de U10 verricht.
Coöperatie ParkeerService
De gemeente is één van de 14 leden van de Coöperatie ParkeerService. Deze organisatie verzorgt de meeste operationele zaken met betrekking tot het betaald parkeren. De werkzaamheden die de Coöperatie ParkeerService voor ons verzorgt, worden ieder jaar vastgelegd in een Uitvoeringsopdracht. In die opdracht zijn ook de jaarlijkse kosten opgenomen.
Afval
We werken samen met RMN en de andere RMN-gemeenten aan een gezamenlijke Regionale bestuurlijke visie op grondstoffeninzameling. Daarnaast willen met deze visie meer eenduidigheid in uitvoeringsbeleid van de deelnemende gemeenten bewerkstelligen zodat er meer efficiëntie komt in de uitvoering. Ook werken we samen met de AVU (Afvalverwijdering Utrecht). Dit is een gemeenschappelijke regeling die de contracten regelt voor het verwerken van grondstoffen.
Veiligheid
Het waarborgen en vergroten van de veiligheid binnen Nieuwegein, gebeurt in een gezamenlijke aanpak door gemeente, veiligheid- en zorgpartners, bewoners en ondernemers van Nieuwegein. Een voorbeeld van een gezamenlijke aanpak is de aanpak Nypels. Vanuit de uitgangspunten 'Anders doen op het Nypelsplantsoen' en 'dat doen wat nodig is' zetten we samen met onder andere Mitros, politie, MOvactor en Geynwijs in op leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken rond het Nypelsplantsoen.
Maar, criminaliteit stopt niet bij de gemeentegrenzen. We zetten daarom in op goede samenwerking met onze buurgemeenten en regionale/landelijke partners zoals het Riec en het Landelijk Bureau Bibob. In het kader van de regiodeal wordt er intensiever samengewerkt met gemeente Utrecht en Zeist en ook met het ministerie van Veiligheid en Justitie.