Wat willen we bereiken
Doelstellingen voor 2021
Thema Bestuur
Corona
Corona heeft invloed op onze ambitie en doelstellingen, ook in dit programma. Er zijn nieuwe taken ontstaan en we verwerken de maatregelen in onze dienstverlening en bestuurlijke aanpak.We staan continue in verbinding met onze samenleving en die verbinding komt door corona soms net iets anders tot stand dan we eigenlijk zouden willen.
Transparant en toegankelijk bestuur
In de doelstelling van een transparant en toegankelijk bestuur zijn zowel doelstelling voor de raad als voor het college opgenomen. Dit maken we inzichtelijk in de tabellen bij activiteiten in de kopregel van de tabel. Ten aanzien van deze doelstelling zien we dat als positief effect van corona een doorontwikkeling heeft plaatsgevonden in de digitale mogelijkheden voor inwoners, ondernemers en instellingen om betrokken te zijn bij de bestuurlijke afwegingen. Die ontwikkeling zetten we in 2021 door, waarbij de raad nog meer en vaker in gesprek wil zijn met de stad. Dat gesprek met de stad is topprioriteit. Daarbij wil de raad ruimte maken om, voor de stad belangrijke onderwerpen die nog niet geagendeerd zijn, meer aandacht te kunnen geven.
Voor de raad staat het verder ontwikkelen van de eigen vergaderprocessen ook hoog op de agenda, met als succesvol voorbeeld het experiment met de Avonden van de raad. De raad kiest voor communicatievormen die aansluiten bij de behoefte van de stad.
In 2019 en 2020 zijn er stappen gezet om communicatie vanuit de raad (met ondersteuning van de griffie) vorm te geven. In 2021 gaat de raad de communicatiefunctie verder versterken en met het nieuwe vergaderstelsel nog meer inspelen op de behoefte van de stad. Het verbinden van deze behoefte aan de mogelijkheden die er zijn is een belangrijke actie voor 2021.
We schrijven goed leesbare en heldere voorstellen, besluiten en rapportages. En zorgen voor een publieksvriendelijke versie van de begroting en jaarrekening.
Participatie
In 2021 gaan we op het vlak van participatie een volgende stap zetten met het vaststellen van een nieuwe participatienota in het eerste kwartaal. Daarbij betrekken we het, inmiddels bekende, model van meervoudig sturen door oog te hebben voor de verschillende rollen van de gemeente in de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen.
We betrekken inwoners bij plannen. Dat is niet nieuw, maar de wijze waarop we dat doen en de intensiteit waarmee we dat doen is gegroeid. We maken bewuster en nog meer dan voorheen aan de voorkant slimme keuzes over interactie met de stad. Dit doen we samen met de stad, met onze partners, met de gemeenteraad. Hiermee kunnen we onze samenwerking met inwoners, ondernemers en partners nog beter organiseren en worden we voorspelbaarder als overheid. Het stelt ons in staat om samen met de stad invulling te geven aan de inhoudelijke opgaven voor de korte en lange(re) termijn, waarbij we ons realiseren dat 'de stad' bestaat uit veel deelnemers met soms uiteenlopende opvattingen en wensen.
Regionale samenwerking
Ontwikkelingen houden zich niet aan gemeentegrenzen, dus bestuurlijk en ambtelijk goed in de regio met elkaar optrekken is belangrijk. Voor 2021 liggen de focuspunten bij het uitwerken van de opgaven op het gebied van gezond stedelijk leven: verstedelijking van wonen en werken, mobiliteit, energie-opwekking in een groene regio waar voldoende ruimte is voor recreatie.
Steeds meer maatschappelijke problemen moeten op regionaal niveau aangepakt worden. Wij dragen daaraan bij en verliezen daarbij de belangen van Nieuwegein niet uit het oog. We zetten NIeuwegein goed op de kaart.
Wij zetten ons daarom actief in, zowel bestuurlijk als ambtelijk, op de samenwerking in de regio van de U10 en Lekstroom, onder andere door goede posities te kiezen in overleggen. Tegelijkertijd benutten we waar mogelijk kansen om Nieuwegein krachtiger te maken vanuit die regionale samenwerking.
De Nieuwegeinse bijdrage aan de Sustainable Development Goals
De dialoog van juni 2020 heeft geleid tot een conceptvoorstel. Dit beleid is nog niet vastgesteld en dat maakt concrete activiteiten benoemen op dit moment lastig. Na een vervolggesprek met de raad wordt het uitvoeringsprogramma geschreven dat als focus de Sustainable Development Goals heeft. Om deze reden treft u geen nieuwe activiteiten aan bij de ‘Wat gaan we daarvoor doen’.
Thema Dienstverlening
De kwaliteit van onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties is belangrijk. Die kwaliteit bepaalt mede ons imago als gemeente en, nog belangrijker, het vertrouwen in ons. Wij bieden onze diensten digitaal aan waar het kan en persoonlijk waar nodig. Keuzevrijheid en passend bij de behoefte van de inwoner en ondernemer zijn daarbij voor ons belangrijke drijfveren. We streven na dat onze bezoekers zich welkom voelen en met een goed gevoel over onze dienstverlening naar huis gaan. We willen flexibel onze dienstverlening organiseren zodat we blijven anticiperen op wat de maatschappij van ons vraagt en de mogelijkheden tot het verder (door)ontwikkelen van onze dienstverlening. Technologische mogelijkheden volgen elkaar in een zeer rap tempo op. Onverwachtse gebeurtenissen met een grote impact zoals een pandemie (corona) vergen veel van onze samenleving en organisatie.
Toegankelijke gemeente
Vanuit de basisgedachte van de best mogelijke kwaliteit voor onze inwoners en bedrijven, zetten we de ontwikkeling van onze dienstverlening voort met het programma Dienstverlening 2018-2021.
Het jaar 2021 noemen wij 'het jaar van de toegankelijke gemeente' omdat dat ons focuspunt is dit jaar. We verbeteren onze bereikbaarheid op alle kanalen, we verbeteren de toegankelijkheid (gemak) en willen de inwoners en ondernemers beter tussentijds informeren over de stand van zaken rond hun contact met de gemeente. We trekken samen op met de ombudsfunctionaris en juridische zaken, zodat we ervaringen uit klachten en bezwaren vertalen naar kansen tot verbetering. Het betreft hier dus de toegankelijkheid van onze organisatie, niet die van ons als gemeente (mobiliteit) of de fysieke toegankelijkheid van onze openbare ruimte en gebouwen. Die onderwerpen krijgen aandacht vanuit de programma's openbare ruimte en bedrijfsvoering waar het gaat om ons maatschappelijk vastgoed.
Dienstverlening na 2021
2021 is het laatste jaar van het Programma Dienstverlening 2018-2021. Een heleboel reguliere plannen lopen gewoon door en worden afgerond. Maar het doorontwikkelen van onze dienstverlening komt hiermee niet tot een einde, integendeel! De opgaven voor gemeenten zijn groot en talrijk en onze omgeving staat niet stil. In 2021 gaan we daarom ook nadenken over hoe we de dienstverleningsopgaven aan inwoners, ondernemers en organisatie de periode daarna vorm gaan geven. Daarbij is, in het bijzonder nu, relevant om hierbij ook te bedenken hoe we de inzichten die corona ons geeft kunnen verwerken in onze dienstverlening.
Atrium
In 2021 werken we door aan het Atrium. Het Stadshuis verandert bij de oplevering in 2022, in een levendige plek. Een plek waar inwoners, organisaties en de gemeente hun kennis en kunde bundelen rond sociaal- maatschappelijke en culturele thema’s die in het dagelijks leven spelen. Een gezellige plek waar gastvrijheid en gemak voorop staat, waar men graag komt en waar altijd iets te doen is.
Relatie met andere programma's
Het programma bestuur en dienstverlening is een programma dat veel lijntjes heeft met alle andere programma's. Uiteraard loopt vanuit dienstverlening een belangrijke lijn naar bedrijfsvoering, waarbij de I-strategie, archivering, privacy en veilige uitwisseling met interne en externe partners ook in 2021 aandacht moeten krijgen.
Een andere belangrijke ontwikkeling is de Omgevingswet waar we ons voorbereiden op de implementatie in 2022. Ook de Omgevingswet is gericht op een zo goed mogelijke dienstverlening aan onze inwoners en ondernemers en er zit een waardevolle versterking in het combineren van de expertises op dienstverlening, ICT en het Ruimtelijk en Openbaar domein.
Bij een toegankelijke gemeente hoort, naast de thema's die horen bij dienstverlening, openbare ruimte en maatschappelijke accommodaties, ook aandacht voor digitale inclusie (voor iedereen toegankelijk) met als extra focus voor de gemeente Nieuwegein de laaggeletterdheid. Circa een kwart van inwoners en ondernemers vindt dat de digitalisering te snel gaat. We blijven hieraan werken, zodat iederéén uit de voeten kan met onze overheidsdienstverlening. Samenwerking met het Sociaal Domein, de Bieb en initiatieven uit de samenleving zorgt ervoor dat aanpassingen in onze manier van communiceren en informatieverstrekking op de juiste manier moet worden ingezet.
Met wie werken we samen
In dit programma werken we bij uitstek veel samen met de stad, ketenpartners en de interne organisatie. We gebruiken klantervaringen als verbeterinput en participatie krijgt steeds meer het karakter van 'samen'.