Afvalstoffenheffing
De lasten van de afvalstoffeninzameling nemen in 2021 aanzienlijk toe.
De totale kosten stijgen met ongeveer € 1,75 miljoen in vergelijking met vorig jaar en komen voor 2021 uit op ongeveer € 8,75 mln. Deze kostenstijging wordt veroorzaakt door de onderstaande ontwikkelingen:
- Nieuwe tarieven van AVU na de aanbesteding van de verwerking van het (grof) restafval door AVU: € 1.200.000
- Daling van de opbrengsten voor recyclebare grondstoffen: - € 205.000
- Stijging van overige kosten bij RMN: € 258.000
- Lagere toerekening compensabele btw door richtlijn Belastingdienst inzake opbrengst plastic afval: € 25.000
- Toegenomen kosten (incl. illegaal gedumpt) grof vuil: € 30.000
- Saldo invoer nascheiding PBD / minus vervallen kosten bronscheiding: € 18.000
- Het volledig gratis maken van het brengen van alle afvalstromen op het recyclestation: € 14.000
- Indexering: € 50.000
Voor 2021 en 2022 staat een investering gepland voor ondergrondse containers. De lasten voortkomend uit deze investering zullen terugkomen in de vaststelling van het tarief voor 2022. We voorzien dat in de toekomst de kosten voor verwerking nog meer gaan stijgen, met alle effecten voor het tarief.
Voor de fluctuaties tussen de kosten en opbrengsten afvalstoffeninzameling heeft de gemeente Nieuwegein een voorziening. In deze voorziening is nog € 0,1 miljoen beschikbaar. Voorgesteld wordt het beschikbare bedrag in te zetten als dekking voor de stijging van de totale lasten van huisvuil.
De structurele kostenverhogingen leiden dan tot een tariefstijging van 30%. Het dekkingspercentage komt hiermee uit op 98,6%. Hiermee zorgen we dat de structurele kosten gelijk op lopen met de baten.
Bij de berekening van het tarief wordt een differentiatie aangebracht tussen één- en meerpersoonshuishoudens omdat een deel van de kosten niet afhankelijk is van de omvang van het huishouden en een ander deel wel. Het tarief van een éénpersoonshuishouden bedraagt 70% van het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
Het tarief bedraagt in 2021 voor een meerpersoonshuishouden € 343,82 en voor een éénpersoonshuishouden € 240,68. Voor aanvullende diensten (zoals het hebben van een extra container) worden daarnaast apart kostendekkende tarieven in rekening gebracht. In onderstaande tabel wordt aangegeven welke lasten van welke taakvelden toegerekend worden aan het tarief en hoe dit in het tarief doorwerkt.
| Taakveld | bedrag | bedrag in heffing |
---|---|---|---|
7.3 | Afval | 7.185.000 | 283 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 382.000 | 15 |
6.3 | Inkomensregelingen | 392.000 | 15 |
0.4 | Overhead | 279.000 | 11 |
0.64 | Belastingen overig | 131.000 | 5 |
BTW | 375.000 | 15 | |
Lasten totaal | 8.744.000 | 344 | |
Opbrengst afvalstoffenheffing | 8.625.000 | ||
Ten laste van voorziening | 119.000 | ||
saldo | |||
Kostendekkendheid | 98,64% |