Thema Versterking eigen kracht
Doel 1: Inwoners zijn zelfredzaam en hebben grip op hun leven
Wat gaan we daarvoor doen? | ||
1. | Het voorkomen en opsporen van eenzaamheid heeft als gevolg van corona meer aandacht in de (in)formele wijk- en buurtnetwerken. | |
---|---|---|
2. | De afronding van de Nieuwegeinse CoSIE-pilot is door corona vertraagd en vindt in 2021 plaats. | |
3. | We starten, met Health Hub partners, een pilot gebiedsgericht werken onder de naam GROZ. GROZ biedt een kans om nieuwe wijkgerichte initiatieven op het gebied van versterking eigen kracht te realiseren. Dit doen we in afstemming met andere trajecten zoals de Regiodeal en de Vitale Wijken aanpak. | |
4. | We bouwen samen met partners zoals GHC5, MOvactor en SportID de GHC5, de ‘op recept’ aanpak uit tot een leefstijlaanpak. Die leefstijlaanpak bevat signalering en aanpakken van schuldenproblematiek en de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI), waarbij we ook kijken naar jeugd (18-). | |
5. | Vanuit de inkoop Maatschappelijke Opvang/Beschermd Wonen (MOBW) 2020-2022 van de centrumgemeente Utrecht, is afgesproken dat Lister als aanbieder, de lokale Enik Recovery colleges realiseert. In Enik colleges worden een zelfhulpprogramma, peersupport en een sociaal trefpunt ondergebracht die inwoners met een psychische, psychosociale en/of verslavingsproblematiek ondersteunt in hun herstel. In Nieuwegein wordt, gezien de grootte van doelgroep een lokaal ‘Enik Recovery college’ gerealiseerd. | |
6. | We geven invulling aan de nieuwe Wet Inburgering:
| |
7. | Vanuit het Rijk is begin oktober bekend geworden dat de taakstelling voor de eerste helft van 2021 'substantieel gaat stijgen'. Er is nog geen duiding van die substantiële stijging in termen van concrete aantallen. Zonder stijging zouden we verwachten dat begin 2021 de opgelopen achterstand geminimaliseerd is, maar dat is door de aangekondigde stijging onzeker. | |
8. | Voor de realisatie van onderwijshuisvesting in de wijk Doorslag is eerder motie “Motie 99+1 Voortgang MFA’s en sportaccommodaties Doorslag en Vreeswijk” aangenomen (M6). In deze motie wordt opgedragen tot nader onderzoek en de varianten voor te leggen aan de raad. Deze uitwerking wordt begin 2021 aan de raad voorgelegd. Na afhandeling van deze motie wordt doorgegaan met de uitvoering van de plannen voor de realisatie van het kindcentrum (of ook wel multifunctionele accommodatie). | |
9. | Voor alle schoollocaties in Nieuwegein (zowel PO als VO) wordt een integraal huisvestingsplan (IHP) gemaakt, wat inzicht geeft in de concrete plannen per locatie. |
Doel 2: Inwoners zetten zich in voor elkaar
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Tussen 2021 en 2024 wordt uitvoering gegeven aan de Meerjarenopgave (MJO) Welzijn waarbij we bijzondere aandacht voor de onderdelen: versterken inwonersinitiatieven, sociale cohesie en positie van de buurtpleinen in de wijk. |
Doel 3: Inwoners vinden de weg naar informatie, ondersteuning en hulp op alle levensterreinen
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We verbeteren de informatieve waarde van de sociale kaart door middel van monitoring en ervaringen uit de klankbordgroep. |
2. | We maken met (in)formele partijen afspraken over vroeg-signalering m.b.t. inwoners met een GGZ achtergrond. |
3. | We attenderen werkende armen op ondersteuningsmogelijkheden om rond te komen. We richten ons daarbij op zowel werkenden in loondienst als ZZP’ers. Ook deze activiteit krijgt een extra dimensie door corona. Als gevolg van corona zullen meer inwoners moeite krijgen met rondkomen. We zetten ons in om nieuwe doelgroepen tijdig te bereiken door vroegsignalering en bewegwijzering naar hulp. |
4. | We bieden meer (formele) taalcursussen aan. We meten de resultaten van de non-formele cursussen en jongeren die bijna 18 jaar ondersteunen wij hun weg te vinden in de digitale dienstverlening van de overheid. |
Doel 4: Inwoners met een beperking doen meer mee
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | De huidige recreatieve vormen van de maatvoorziening dagbesteding worden in 2021 ondergebracht in de algemene voorziening in de wijk en geïntegreerd met de huidige “activiteiten op maat” op de buurtpleinen. Inclusie is leidend en we gaan uit van een mix van doelgroepen en interesses van inwoners. De specialistische dagbesteding voor een kleinere en meer kwetsbare doelgroep blijft bestaan als maatwerkvoorziening. |
2. | Als onderdeel van het bovenregionale programma Vernieuwing Doelgroepenvervoer en Aanvullend openbaar vervoer 2019-2024 waarin we als regio participeren, gaan we in Lekstroom-verband als pilot werken met het Woordenboek Reizigerskenmerken van het kennisplatform CROW. De resultaten verankeren we in de nieuwe maatwerkvoorziening Wmo-vervoer per 2024. Een maatwerkvoorziening die inwoners met een mobiliteitsbeperking ondersteunt bij het zo zelfredzaam mogelijk verplaatsen en daarmee participeren in de samenleving. Op korte termijn faciliteren we met de pilot dat de huidige gebruikers van de regiotaxi keten-reizen kunnen maken. Dit zijn reizen waarbij zij naast de regiotaxi ook gebruik maken van het openbaar vervoer of vrijwilligersinitiatieven. |
Doel 5: Inwoners met een bijstandsuitkering vinden (on)betaald werk
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | In het kader van de Regiodeal Vitale Wijken zetten we in de wijk Batau extra in op bevorderen van participatie en bestrijden van armoede, in samenhang met gezondheid, veiligheid en woonomgeving. |
2. | De ontwikkeling naar een meer lokale, ontschotte ondersteuning van inwoners naar werk heeft consequenties voor de organisatie, opdracht en financiering van WIL. De Lekstroomgemeenten en WIL monitoren dit in 2020-2021. Aan het eind van deze periode maken we de balans op van dit gezamenlijke ontwikkelproces, en geven we het nieuwe opdrachtgeverschap aan WIL vorm (WIL 3.0). |
3. | Als gevolg van Corona zijn er minder mogelijkheden voor uitstroom naar betaald werk. We zetten in het werkteam zo veel mogelijk alternatieve activiteiten in gericht op participatie, binnen de mogelijkheden van de coronarichtlijnen. Bijvoorbeeld vrijwilligerswerk als betaald werk niet lukt, en wandelafspraken met inwoners in plaats van gesprekken in de spreekkamer. |
4. | Als gevolg van corona raken meer inwoners werkloos en vragen meer inwoners een bijstandsuitkering aan. Dit krijgt prioriteit van een regionaal matchingsteam binnen WIL, met als doel zo snel mogelijk weer uitstroom naar betaald werk. De inzet op de inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt binnen het werkteam moet hierdoor getemporiseerd worden. |
5. | We maken een keuze in de inzet van de maatregelenmix participatie. De afgelopen jaren hebben we de maatregelenmix ontwikkeld, in samenwerking met ondernemers, opleidingen, zorgaanbieders en WIL. Bij de afweging sluiten we aan bij wat inwoners nodig hebben om stappen te zetten op de participatieladder. |
Doel 6: Jeugdigen en ouders worden gestimuleerd om zelf en met elkaar oplossingen te vinden
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | In 2021 experimenteren we door met de preventieve interventies die vanuit het transformatieprogramma Kansen voor Jeugd zijn opgestart. De experimenten zijn gericht op het voorkomen dat jeugdigen in jeugdcriminaliteit komen en psychische problemen bij kinderen door een echtscheiding. Daarnaast zetten wij het preventieve programma Voorzorg in voor jonge (tiener)ouders met veel risicofactoren. |
2. | We bouwen verder aan de preventieve inzet door Geynwijs op School (GWOS). Dit start in de voorschoolse periode bij het jonge kind en loopt door t/m het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Geynwijs op School bouwt de preventieve coaching van kinderen en hun ouders d.m.v. krachtwerkinterventie-gesprekken verder uit en werkt nauw samen met de directe partners (JGZ, Kinderopvang, Onderwijs en Leerplicht). |
3. | Vanuit het landelijk beschikbaar gestelde budget ‘onderwijskansenbeleid’ blijven wij inzetten op het verminderen van (dreigende) (taal)achterstanden van kinderen en hun ouders. Hierdoor verwerven kinderen een betere startpositie in de samenleving en zijn ouders beter in staat hun kinderen te ondersteunen in hun schoolloopbaan. In de gebieden in Nieuwegein waar de achterstanden het grootst zijn, zetten we hier extra op in. |
4. | In de Nieuwegeinse Educatie Agenda (NEA) bespreken we met de schoolbesturen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO) en partners naast de gebruikelijke onderwerpen (onderwijshuisvesting, onderwijskansen, passend onderwijs, Geynwijs op School, leerplicht) dit jaar de gevolgen die de coronamaatregelen hebben voor jeugdigen en het onderwijs. |
5. | We benutten maximaal de financiële mogelijkheden van de landelijke Gelijke Kansen Alliantie door samen met het onderwijs de wensen en mogelijkheden om te zetten in actie. We verwerken hierbij de motie Gelijke Kansen Alliantie (M186). |
Doel 7: Nieuwegein is een inclusieve gemeente, iedereen heeft en voelt de ruimte om te zijn wie hij is
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | In 2021 werken we aan het expliciet maken dat Nieuwegein een inclusieve stad is, zoals verwoord in motie 104 – Nieuwegein Inclusief. Daarbij werken wij via de Meerjarenopgave (MJO) Welzijn in de vier werkgebieden inclusie uit langs de lijn dat iedereen mag en kan meedoen om het welzijn individueel en van de samenleving als geheel te bevorderen. |
2. | In 2021 leggen we de regenboogagenda voor Nieuwegein voor aan de raad als uitwerking van het lokaal regenboogbeleid ter bevordering van de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBTI-personen. |
3. | We organiseren bijeenkomsten Samen zonder Stigma en MHFA trainingen om de kennis rondom GGZ en de acceptatie van inwoners met een GGZ-achtergrond te bevorderen. |
4. | We zetten in op een buurtondersteuning zodat mensen met en zonder GGZ-achtergrond leren hoe je veilig en in verbinding met elkaar kan leven. |
Thema Ondersteuning
Doel 1: Mantelzorgers kunnen hun taak aan
1. | In 2020 onderzoeken wij de haalbaarheid (financieel en inhoudelijk) van een respijthuis in Nieuwegein. Als dit leidt tot een positief resultaat bouwen wij in 2021 aan de realisatie van een respijthuis is Nieuwegein. |
---|
Doel 2: Vrijwilligers worden goed met maatwerk ondersteund
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We evalueren de positionering van het vrijwilligershuis en daar waar nodig worden bijstellingen doorgevoerd om de effectiviteit van ondersteuning van vrijwilligers te verbeteren. |
Doel 3: Als vanuit het eigen netwerk onvoldoende hulp beschikbaar is, zijn passende ondersteuning en hulpmiddelen beschikbaar
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1.. | We voeren de geconcretiseerde doelstellingen en vervolgacties uit, die in juni 2020 met de impactanalyse door alle colleges in de Lekstroom zijn vastgesteld:
|
2. | We werken de ‘flexibele’ benadering bij inwoners waarbij de kwetsbaarheid naar aard van moment tot moment kan verschillen verder uit. Door de inzet van onder andere micronetwerken. |
3. | Samen met Impuls borgen we de inhoudelijke kennis van de methodiek Krachtwerk bij Geynwijs. Ook communiceren we in 2021 met onze partners in de zorg over kansen die Krachtwerk biedt. |
4. | We onderzoeken voor welke partners aanvullende methodieken zoals Mobility Mentoring, micronetwerken en Computer Telephony Integration (CTI) nodig zijn om inwoners goed te kunnen ondersteunen. |
5. | De experimenten rondom integraal persoonsgebonden (IPGB) zorg en integrale zorgarrangementen zijn vanwege de complexiteit verlengd tot 2023. Deze experimenten moeten als deze succesvol zijn, uiteindelijk leiden tot de daadwerkelijke invoering van een IPGB. |
Doel 4: Voorkomen dat jeugdigen in zware en langdurige, intensieve hulp (ver van huis) komen die vaak een grote impact heeft op het leven van kinderen en jongeren en hun ouders/verzorgers
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We stimuleren het gebruik van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en de Verwijsindex Risicojongeren zowel binnen de gemeente als bij relevante partners. |
2. | We geven in onze lokale communicatiekanalen aandacht aan huiselijk geweld en kindermishandeling, en het meldpunt Veilig Thuis. |
3. | We financieren Pretty Woman en Stichting Chris en Voorkom voor het geven van voorlichtingslessen op scholen. |
4. | We continueren in 2021 de inzet van het Regionaal Meldpunt en Coordindatie (RMC ) in het jongerenloket Lekstroom, om jongeren met een hulpvraag op het gebied van onderwijs en werk integraal te ondersteunen vanuit WIL en RMC. We zoeken de samenwerking met het lokaal werkteam om jongeren meer lokaal te ondersteunen bij het vinden van een passende opleiding of baan. We houden rekening met een toenemende vraag bij het jongerenloket als gevolg van de coronamaatregelen. Op basis van evaluatie wordt bepaald of dit regionale project structureel wordt voortgezet per 2022. |
5. | We verankeren in 2021 de thuiszittersaanpak door de inzet van een regionaal procesbegeleider REA (Regionale Educatieve Agenda) die de strategische agenda bespreekt en uitvoert. De kosten hiervoor worden verdeeld over de vijf gemeenten en de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs. |
Doel 5: Onze inwoners met een beperking of een tijdelijke problematiek kunnen met passende ondersteuning zo zelfstandig mogelijk in de stad (blijven) wonen(nieuw)
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | Via de Pitstop kunnen dakloze inwoners met lichte psychosociale problematiek weer op weg geholpen worden richting zelfstandig wonen. In 2021 gaan we de toegevoegde waarde van dit concept evalueren. |
2. | In Nieuwegein zijn Housing first en opstap woningen met begeleiding beschikbaar om dakloze inwoners met complexe problematiek de kans te bieden om zelfstandig te gaan wonen. |
3. | Aanvullend op de regionale aanpak Weer Thuis! Lekstroom, gaan we lokaal samen met de woningcorporaties, Geynwijs en zorgpartijen aan de slag met het realiseren van:
|
4. | Inwoners met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) achtergrond kunnen via een tijdelijk wonen met begeleiding voorziening weer zelfstandig wonen. |
Thema Bescherming
Doel 1: Inwoners met verward gedrag worden indien nodig beschermd tegen zichzelf als ze niet voor zichzelf kunnen zorgen. En zo nodig tegen anderen.
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | We versterken het gebiedsgerichte integraal werken en (vroeg)signalering in de wijk rondom inwoners met GGZ problematiek. Dit doen we door met (in)formele partners in de wijk samenwerkingsafspraken te maken en uit te voeren (bijvoorbeeld door het voeren van gezamenlijke casuïstiek overleggen). |
2. | We voeren de gemeentelijke taken uit de Wet verplichte GGZ (Wvggz) uit, die per 1 januari 2020 in werking is getreden en evalueren deze regelmatig . |
3. | Het Outreachteam (onderdeel van Geynwijs) gaat op inwoners af waar anderen zorgen over melden. Doel is in verbinding te komen met de inwoner en zo nodig toe te leiden naar zorg en ondersteuning. |
Doel 2: De meest kwetsbare jeugdigen die op zware hulp aangewezen zijn, kunnen thuis of zo dicht bij huis als mogelijk op ondersteuning rekenen
Wat gaan we daarvoor doen? | |
1. | In Lekstroom onderzoeken we in 2021 samen met de Raad voor de Kinderbescherming, Samen Veilig Midden-Nederland en diens onderaannemers:
|
2. | We zetten, met jeugdhulpaanbieders, meer lichte vormen van ondersteuning in om escalatie te voorkomen. |
3. | We monitoren de afspraken die we sinds 2020 hebben gemaakt met Yeph, onze aanbieder voor de essentiële functies (de zwaarste vormen voor verblijf) die wij bovenregionaal met 16 gemeenten hebben ingekocht. Hierbij is het dialogisch aanbesteden uitgangspunt geweest waarbij we samen met Yeph ervoor zorgen dat kinderen zo dichtbij mogelijk bij huis kunnen opgroeien en zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van plaatsing in essentiële functies in de jeugdzorg. |